وبلاگ

انواع لنز دوربین

انواع لنز دوربین

باشناخت لنز های متفاوت دوربین و کاربردهای هر یک می توان بهترین استفاده را از دوربین کرده و عکس های با کیفیت عالی ایجاد کنیم.

در این بخش به بیان انواع لنز دوربین می پردازیم:

 

انواع لنز دوربین

 

1_لنز نرمال/استاندارد:

لنز های استاندارد دارای فاصله کانونی مشخصی هستند (۵۰، ۸۵ یا ۱۰۰ میلیمتر) و از لحاظ پرسپکتیو مثل دید چشم انسان عملکرده و  محل یا جسم مورد نظر را به تصویر می کشند. دوربین های  با لنز ۵۰  میلیمتر ی تصویر را با جزئیات پس زمینه نشان می دهند و دوربین هایی با لنز های بالاتر (۸۵ و ۱۰۰ میلیمتری)  به نحوی است که میتوان جزئیات هر پس زمینه ای را مات کرد و سوژه را مورد توجه قرار داد.

انواع لنز دوربین

 

2_لنز های زاویه عریض:

لنز های زاویه باز در قیاس با لنز های استاندارد فاصله کانونی کمتری دارند(۱۰ تا ۴۲ میلیمتر) لذا این ویژگی باعث می شود بتوانیم عکس هایی با زاویه دید وسیع تر  ایجاد کنیم.  لنزهای زاویه عریض برای عکس برداری از مناظر و پرتره های گروهی مناسب است.

انواع لنز دوربین

3_لنزهای تله فوتو:

لنزهای تله فوتو دارای فاصله کانونی (۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیمتری) هستند و  زاویه دید باریکی  دارند. این چنین لنز ها توانایی تصویر برداری یک سوژه حتی از فاصله دور هستند. لنزهای تله فوتو برای عکاسی حیات وحش، پرتره، ورزشی، و مستندسازی مناسب هستند. این لنزها قدرت فوکوس بالا با وضوح خیلی خوب را دارند.

انواع لنز دوربین

 

4_لنز های زوم:

لنزهای زوم فاصله کانونی متغیری دارند و بسیارمورد استفاده هستند. نکته قابل توجه در لنز های زوم دریچه دیافراگم آنها می باشد .

انواع لنز دوربین

 

5_لنز چشم ماهی:

لنزهای چشم ماهی خاص بوده و دارای زاویه دید عریض می باشند که با تغییر دادن خطوط صاف به منحنی‌ عکس هایی خیلی عریض ایجاد می کنند. معمولا این نوع  لنزها با کج کردن پرسپکتیو و ایجاد یک تصویر ۱۸۰ درجه ای، عکس هایی به صورت دورانی، محدب یا حتی بیضوی ایجاد می کنند. در چنین لنزهایی محدوده‌ی فاصله کانونی بین ۷ تا ۱۶ میلیمتر متغیر است.

 

انواع لنز دوربین

 

6_لنز های ماکرو:

لنزهای ماکرو (Macro lenses) برای عکاسی کلوز آپ یا ماکرو استفاده دارند. فاصله کانونی آنها بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر متغیر است. این لنزها روی سوژه ها در فاصله فوکوس ماکرو، بسیار خوب فوکوس  دارند و عکس های خیلی شارپی ایجاد می کنند اما توانایی فوکوس شارپ در فاصله های دیگر را ندارند.

انواع لنز دوربین

 

7_لنز های تیلت شیفت:

لنز های تیلت شیفت (Tilt shift lenses) یا لنز های با قابلیت تغییر زاویه لنز، برای عکاسی در فضاهایی که عکاس پرسپکتیو محدود دارد مناسب است.ترفند هایی که هنگام عکاسی با این لنز ها پیاده سازی می شوند به صورت دیجیتالی قابل اجرا نیستند.

انواع لنز دوربین

 

8_لنز های تثبیت کننده تصویر:

لنز های تثبیت کننده تصویر (Image-Stabilization Lens) دارای سنسور های ثبات بخش ژیروسکوپی کوچک و المان‌های تصحیح کننده  خطایی هستند که لرزش‌های دوربین را به صورت مداوم اصلاح خواهند کرد.این لنزها عکاس را قادر می‌‌سازند که بین ۲ تا ۴ پله سرعت شاتر را پایین‌تر بیاورند (نوردهی بین ۴ تا ۱۶ برابر طولانی تر شود) و عکس همچنان شارپ باقی بماند.

 

انواع لنز دوربین

دیدگاهتان را بنویسید