وبلاگ

کاربرد آنژیوکت آبی

آنژیوکت ابی

آنژیوکت شامل قرار دادن یک سوزن داخل ورید و در واقع شامل اتصال لوله به ورید بیمار می شود تا تزریق ها بتوانند به طور مستقیم به جریان خون بیمار وارد شوند این کار باعث می شود که تزریق بدون دخالت سوزن انجام گیرد و در نتیجه احتمال عفونت کاهش پیدا می کند .

در این بخش به بیان کاربرد آنژیوکت آبی می پردازیم:

 

آنژیوکت ابی

 

آنژیوکت ها  در رنگ های مختلف موجود هستند که هرکدام از آن ها سایز مخصوص بخود را دارند که با توجه به نوع تزریقی که میخواهیم داشته باشیم بستگی دارد.

به عموان مثال کلوئید، کریستالوئید، محصولات خون یا داروها تزریق خواهد شد و هم چنین رگ های بیمار نیز می تواند تعیین کند که از چه مدل و رنگی استفاده کنید به عنوان مثال برای کودکان و نوزادان از آنژیوکت آبی که سایز کوچک است استفاده می شود. می توان از آنژیوکت برای بی حسی نخاعی و بی حسی اپیدورال استفاده کرد.

کاربرد آنژیوکت ابی

 

نحوه استفاده از آنژیوکت آبی:

تمام مواد مورد نیاز خود شامل پاک کننده الکل، دستکش، الکل پاک کن، تورنیک یکبار مصرف، آنژیوکت آبی، یک سرنگ، سرم نمکی و سطل زباله را تهیه کرده و در دسترس خود قرار دهید.

  1. ابتدا دست های خود را با استفاده از پاک کننده الکل پاکسازی کنید سپس دست بیمار را بگونه ای قرار دهید که به راحتی بتوانید محل رگ را پیدا کنید.
  2. در مرحله بعد تورنیت را متصل کرده و مجددا رگ را پیدا کنید.
  3. بعد از پیدا کردن رگ و بررسی آن دستکش های خود را بشویید.

  4. پوست را با الکل پاک کنید.
  5. سپس آن را خشک کنید.
  6. بعد از خشک کردن نوبت به برداشتن آنژیوکت و باز کردن بسته آن می شود.

  7. دراین مرحله پوشش سوزن را از بین ببرید اما مواظب باشید که سوزن را نصب نکنید.
  8. پس از آن پوست را مقداری با دست خود بکشید و به بیمار اظلاع دهید که ممکن است سوزن، سوزش ایجاد کند.
  9. در مرحله ی بعد سوزن را 30 درجه بچرخانید و آن را به طرف بالا بکشید و این کار را تا زمانی که برگشت خون را مشاهده کرید ادامه دهید.

  10. در قدم بعدی هنگامی که برگشت خون را مشاهده کردید وارد کردن کانولا را به اندازه ی 2 میلی متر ادامه دهید و سوزن را در داخل رگ سفت کرده و بقیه ی آنژیوکت آبی را بیرون بکشید.
  11. در ادامه تورنیکت را آزاد کنید، فشار را به رگ  در نوک آنژیکاتور فشار دهید و کل سوزن را بردارید.

  12. سر سوزن را بردارید و آن را در انتهای آنژیوکت قرار دهید و سوزن را با دقت داخل سطل بیندازید.
  13. پانسمان را در قسمتی که آنژیوکت قرار دارد بزنید تا آنژیوکت در محل ثابت شود و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  14. سپس استفاده از آن را با یک سرم نمکی امتحان کنید  اگر اختلالی وجود داشته باشد یا اگر درد شدیدی ایجاد شود، یا تورم بافت موضعی را متوجه شوید، بلافاصله آنژیوکت را قطع کنید و آن را خارج کنید و دوباره مراحل را تکرار کنید.

  15. در مرحله ی آخر دستکش و تجهیزات خود را دردرون  سطل زباله ریخته و اطمینان حاصل کنید که بیمار راحت است.

کاربرد آنژیوکت آبی

مشخصات آنژیوکت آبی:

  • آنژیوکت آبی G 22 است.
  • در طول 22 دقیقه 1000 میلی لیتر از آب نمک معمولی را از خود عبور می دهد.

  • مواد کاتتر پلیمر FEP که در ساخت آن استفاده شده است آن را دارای یک طرح نازک و یک نوک سوزنی کرده است که باعث       می شود که مواد درون آن  به سادگی و با سرعت جریان پیداکند
  • . ویژگی ایمنی سوزن کشویی که در بیشتر که در آنژیوکت طراحی شده است، می تواند به طور چشمگیری خطر سقوط اتفاقی سوزن را کاهش دهد حتما می دانید که بسیاری از پرستارها به بیماری های جدی و حتی مرگبار از طریق همین سوزن ها آلوده    می شوند.

  • آنژیوکت ها کاملا استریل هستند و احتمال ایجاد عفونت را کاهش می دهند و در پایان کار فقط آنژیوکت یا همان کانولا intravenous cannula در درون رگ قرار می گیرد و سوزن خارج می شود و در تزریق های بعدی بیمار درد کم تری دارد و فشار روانی ناشی از درد  برای او به میزان زیادی کاهش پیدا می کند.

 

کاربرد آنژیوکت

دیدگاهتان را بنویسید