وبلاگ

آب مقطر گیری | کاربرد دستگاه آب مقطر گیری

دستگاه آب مقطر گیری یا خالص ساز مصرف آزمایشگاهی دارد.

در این بخش به بیان کاربرد دستگاه آب مقطر گیری می پردازیم:

 

کاربرد دستگاه آب مقطر گیری

کاربرد دستگاه آب مقطر گیری:

تقطير از واژه لاتین distillare به معنای تبخیرکردن مایعات به وسيله گرما  برگرفته شده است.  این دستگاه آب شرب را طي مراحلي كه شامل تبخير و سرد كردن است، خالص مي كند. در نتيجه ی اثر انرژي گرمايي كه در فاز مايع بر آب اعمال ميشود، آببه بخار تبديل ميگردد. اين روند باعث میشود كه مولكولهاي آب از ديگر مواد مخلوط جدا شود.

بخارهای آب پس از عبور از كندانسور(محلی كه بخار سرد می شود) مجدد به فاز مايع تغيير حالت مي دهند و درنهايت در يك ظرف ذخيره جمع آوري مي شوند.

کاربرد دستگاه آب مقطر گیری

 

 

دستگاه آب مقطر گیری،  آب خالص را از آب شور یا آب شرب تهيه میکند.
از آب خالص در آزمایشگاه ها، مراحل شستشو، استریليزاسيون و مراکز برنامه ریزی غذایی استفاده ميشود. هرچه مراحل خالص سازی پیشرفته تر باشد، آب مقطر با درجه خلوص بالا تر تولید می شود. تقطیر یکی از مراحل دسترسی به آب خالص است. آب مقطر در مقايسه با آب شرب خالص و بدون آلودگي است.

 

کاربرد دستگاه آب مقطر گیری

  عملکرد دستگاه آب مقطر گیری:

شکل و طراحی اين دستگاه برحسب ميزان گنجایش حجم آب متفاوت است.

1. تولیدکننده بخار:

این قسمت تانک جوشان نیز نام دارد، و محفظه ذخیره آبی است که تقطیر میشود. به طور معمول یک اتصال هیدرولیکی دارد که اجازه میدهد آب تبخیرشده و دوباره ذخیره شود. جنس این اتصال دهنده در دستگاههای کوچک از شیشه و در دستگاههای بزرگ از استیل با روکش مس، قلع و یا تیتانیوم است. اين قسمت میتواند سطح، جریان و کیفیت آب را كنترل كرده و دستگاه را در زمان بروز بينظمي يا اختلال در ورود آب، محافظت کند.

2. سطح آب:

قسمتی که سطح مقدار آب در مخزن تولیدکننده بخار را تنظیم میکند و مستقيماً به اتصال دهنده اي وصل است كه آب مورد نياز براي دستگاه تقطير را تأمين مي كند.

3. سوپاپ کنترل:

این بخش شیر مکانیکی یا الکترومکانیکی است  که ورود جریان آب را به مخزن تولیدکننده بخار تنظیم می کند.

4. اتصال هیدرولیکی:

این قسمت شامل اتصالاتی  است که آب را به مخزن تولیدکننده بخار هدایت میکند.

5. آب در فاز مایع:

به آب داخل مخزن اطلاق میشود که انرژی گرمایی حاصل از یک مقاوم متغير را در شرایطی که دما و فشار مناسب است به بخار تبدیل میکند.

6. مقاومهاي متغير:

این بخش وسیله ای که وقتي جريان الكتريكي از آن عبورمي كند، گرما توليد ميشود. این مقاومها با کلاهک های سرامیک از هم جدا هستند و از محیط بیرون با يک لايه فلزي محافظت مي شوند.

7. لوله سردكننده آب:

این بخش مسیری است که آب برای متراکم شدن بخار و حذف انرژی گرمایی طی میکند .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید