وبلاگ

الکل سنج غیر دیجیتال (هیدرومتر)

الکل سنج درصد الکل را تنها در مایع آب و یا الکل اندازه گیری می کند.در این بخش الکل سنج غیردیجیتال (هیدرومتر ) را توضیح میدهیم:

 

تالکل سنج غیر دیجیتال(هیدرومتر)

رایج ترین الکل سنج ها بر اساس مورد زیر هستند:

درصد وزن ، درصد حجم ، درصد عیار ، درصد Gay-Lussac و Cartier .

الکل سنج بر طبق درصد حجم براساس درصد الکل در حجم مایع است. این دستگاه درصد حجمی در دمای 20 درجه ی سانتی گراد امروزه دقیقا مطابق با الکل سنج بر طبق Gay-Lussac در دمای 20 درجه ی سانتی گراد است. تقریبا هر کشوری دستگاه خاص خود یا یک نوع خاص الکل سنج دارد.

الکل سنج غیر دیجیتال هیدرومتر

 

نحوه ی استفاده از هیدرومتر:

قبل و بعد از استفاده از دستگاه و آزمایش جار را با آب گرم تمیز و خشک می کنیم. این دستگاه هم چنین باید با یک پارچه ی کتانی تمیز شود.

بعد از تمیز کردن باید مایع  ابتدا درون جار آزمایش ریخته شود ، طوری که حدود 2.5 سانتی متر از لبه خالی باشد. جار آزمایش را با یک فویل پلاستیکی تمیز و کف دست خود را روی آن قرار می دهیم و 10 بار آن را تکان می دهیم .

اگر الکل قوی در مایع آزمایش باشد باید دقت لازم را انجام داد. سپس دستگاه را به آرامی درون مایع فرو می بریم تا به صورت آزادی شناور باشد.

هیدرومتر نیز باید فاقد حباب باشد. میزان الکل را با هم سطح کردن چشم خود با سطح مایع قرائت میکینم ، یعنی جایی که قسمت نازک الکل سنج مایع را از میان قطع می کند.

دمای مایع را ثبت می کینیم. جار آزمایش ، مایع ، ابزار اندازه گیری را به مدت 4 ساعت در همان اتاقی که آزمایش انجام شده قرار می دهیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید