وبلاگ-اخبار

بحران های دوره بلوغ

بحران های دوره بلوغ

بحران های دوره بلوغ

بحران های دوره بلوغ باعث می شود که فرد زود رنج شود و احساس مستقل بودن به آن ها دست دهد . بهترین دوره هر نوجوان بلوغ است فرد احساس می کند که کامل بزرگ شده و به تکامل عقلی رسیده است و دوست دارد بیشتر با دوستانشان ارتباط برقرار کند . همچنین علاقه زیادی به تنهایی ام دارد .زمانی به این مرحله از ندگی می رسید نمی شود گفت که نه بزرگ شده اید نه همچنان کودک هستید .در مرض این دو مرحله قرار گرفته اید .

معمولا دختران در بحران های دوره بلوغ دوچاره خود شیفتگی و زود رنجی می شوند و دوست دارند مورد توجه قرار بگیرند و همچنین به رویا پردازی برای زندگی خود می پردازند و اکثرا گوشه گیر و پرخواش گر خواهند شد .در این دوره دوس دارند که بیشتر با هم سن و سالان خود تفریح کنند و روز خود را با دوستانشان بگذرانند . گوشه گیری و در اجتماع نبودن از نشانه های دوران بلوغ است .اما اگر این نشانه ها بیش از حد بوده باشد نشانه های افسردگی است و باید به پزشک مراجعه کنید .

بی حوصلگی ؛ بی توجهی نسبت به اتفاق های اطرافمان ؛ و بی علاقه بودن نسبت به همه چیز و همه کس؛ و همچنین گریه کردن مداوم از نشانه های افسردگی است .شما می توانید با مراجعه به پزشک و مشاور حال خود را بهتر کنید .

"<yoastmark

نشانه های دوره بلوغ

فرد نوجوان با گذشت این دوره از لحاظ فکری عقلی و جسمی بزرگ تر می شود و کامل خواهد شد .شروع این دوره برای پسر ها از 10 تا 15 سالگی است و در دختر ها از 9 تا 13 سالگی .البتگی بسته به ژنتیک هر فرد هم دارد ممکن است زود تر و یا دیر تر به این دوره برسد که این مورد بستگی به نوع تغذیه و در فضایی که زندگی می کند هم دارد .نشانه های دوره بلوغ در پسران با رشت مو های زائد بدن کلفت شدن صدا رشت عظلانی و جسمانی را به همراه دارد.

در این دوره و با تغییرات جسمانی فرد ممکن است احساس خوبی نداشته باشد و یا خجالت بکشد . در بلوغ دخترا و پسران به جنس مخالفشان علاقه پیدا می کند و دور از چشم خوانواده شان به قرار عاشقانه می رود و گفت و گو های مخفیانه انجام می دهند .

در دوره بلوغ دختر و پسر به دنبال شخصیت و هدف زندگی خود هستند و با برنامه ریزی برای آینده شان تصمیم های جدی می گیرند .و دوست دارند بیشتر با افراد بزرگ سال مشورت کنند و اکثر وقت خود را به تفریح بگذرانند . علاقه آن ها به تماشای فیلم ؛ ورزش ؛ رفت آمد با دوستان بیشتر می شود .فردی که به تازگی به بلوغ رسیده بهتر است از طرف والدین مورد حمایت قرار بگیرد .رشت جسمانی در بحران های دوره بلوغ بیشتر از رشتد عقلی است .

بلوغ زودرس برای دختران

بلوغ زود رس در دختر خانم ها بیشتر از پسر ها اتفاق می افتد همچنین کسانی که نژاد آن ها افریقایی است و رنگ سیاه پوست دارد تقریبا زود تر از خترانی که پوست سفیدی دارند به بلوغ می رسد .بلوغ زود رس در بعضی ها ممکن است به عوامل ژنتیکی ربط داشته باشد و همچنین سبک زندگی ؛ نوع تغذیه ؛وابستگی به بازی های رایانه از عوامل بلوغ زود رس است .نشانه های این دوره شامل :

  • استرس
  • کوتاه ماندن قد
  • فعالیت جنسی
  • پرخواشگری

زمانی که فردی به بحران های دوره بلوغ زود رس می رسد شاید قد آن نسبت به هم سن و سالان خود بلند تر باشد اما زمانی که بلوغ آن تمام شود دیگر رشت نمی کند .استرس برای افرادی که در سنین پایین به بلوغ می رسد بیشتر است و با دیدن این که نسبت به هم سن و سالان خود فرق دارند احساس خوبی بهشان دست نمی دهد .

بعضی از پدر و مادر ها این موضوع را به چشم یک بیماری می بینند و با نگرانی های بی مورد فرزندانشان را هم نگران و روی خلق و خوی آن ها اثر منفی می گذارند .کم تهرکی به دلیل بازی های یارانه ای اینترنت فضای مجازی همه این ها مواردی هستند که ممکن است فرد را دوچاره بلوغ زود رس کند .بلوغ جنسی و جسمی و عقلی باید در یک زمان اتفاق بی افتد .اما اگر فرزند شما قبل از 7 سالگی به بلوغ برسد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید .

تکمیل شدن بلوغ دخترا حدود 5 تا 6 سال طول می کشد .بعد از تمام شدن بلوغ زود رس رشت فرد متوقف می شود و سپس ممکن است در بزرگ سالی نسبت به افراد هم سن و ساله خود کوتاه تر دیده شود . اما در سنین پایین با افراد هم سن خود بلند تر و درشت در خواهد بود .

"<yoastmark

عوارض بحران های دوره بلوغ

در این دوره نو جوانان دوچاره استرس شدید می شوند سرگردان می شوند و نمی توانند تصمیم قطعی برای خود بگیرند .اما شاید به بلوغ برسند اما هنوز از لحاظ فکری جسمی و تصمیم گیری تجربه کافی ندارند .دختران در این دوره ممکن است اضافه وزن داشته باشند اما در پسران برعکس اتفاق می افتد و لاغر تر از حد معمول می شوند .در اوایل بلوغ علاقه و ارتباط برقرار کردن به جنس مخالف یک نشانه طبیعی است .

اگر بعد از رسیدن به بلوغ زود رس با توجه به تشخیص پزشک علائمه ناشناسی در شما تشخیص داد باید هر چه سریع تربهبود یابد .و تهت درمان قرار بگیرید .بیشتر والدین تقاضای درمان درند اما اگر خطر ناک نباشد لزومی به بهبود فرد نیست .فرد در این دوره رمانتیک تر و احساسی تر می شود و احساس می کند که خودش می تواند تمام کاری شخصیش را انجام دهد و نیازی به والدین ندارد .

یکی از مهترین خطر های بحران های دوره بلوغ زود رس کشیده شدن به سمت مواد مخدر است . در این دوره والدین نمی توانند جلوی فرزند خود را بگیرند و محدود کردن هم گذینه مناسبی نیست زیرا نوجوان هر راهی را برای فرار از خانه و والدین پیدا می کند بهتر است با صحبت کردن و نصیحت نوجوان تازه به بلوغ رسیده خود را راهنمایی کنید .

 

دیدگاهتان را بنویسید