وبلاگ-اخبار

ترک خوردن دندان

ترک خوردن دندان

ترک خوردن دندان

ترک خوردن دندان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد .بعضی ها با ضربه خوردن به دندانشان باعث ترک می شود که به صورت عمودی بر روی دندان شکاف می خورد. به این نوع شکستگی ترک مویی می گویند. ترک خوردن دندان دردی به همراه ندارد. و ممکن است این شکاف روی رنگ دندان و ظاهر فرد تاثییر داشته باشد. البته این مشگل در بین مردم دیگر نگران کننده نیست.

اگر این شکستگی از ریشه دندان باشد به صورت عمودی شکاف می خورد. ترک خوردگی دندان در افراد نوجوان کم تر اتفاق می افتاد بیشترین آسیب ها در سنین بالای 34 سال است. به این دلیل که کلسیم افراد سن بالا کم می شود و منجر به شکستگی و شکافت دندان خواهد شد. این آسیب دیدگی مشگل حادی را برای فرد به وجود نمی آورد اما می تواند روی ظاهر آن ها تاثییر بگذارد. اما اگر سریع تر اقدام به بهبود آن نکنند ممکن است مشگلات جدی تری را برای دندان ایجاد کند .گاهی این ترک ها ممکن است باعث شود عفونت و باکتری ها به داخل دندان نفوذ کند. و سبب آسیب دیدگی شود .

ترک خوردن دندان

ترک دندان ها

هنگامی که غذا می خورید یا نو شیدنی سرد یا گرم می نوشید احساس درد کرده اید به این معنی است که دندان شما دچاره ترک شده است. تشخیص ترک دندان دشوار است بهتر است سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ترک خوردن دندان -انواع ترک دندان

  • ترک ریشه مورب
  • ترک لبه دندان
  • شکافته شده

در ترک ریشه مورب  ظاهر دندان هیچ تغییری نخواهد کرد و دندان شکل خود را از دست نمی دهد اما از داخل آسیب دیده است یعنی زیر خط لثه. و تنها راه درمان این مشگل کشیدن دندانی است که آسیب دیده.

افرادی که مجبور به پر کردن دندان ها هستند اغلب از نوع ترک لبه دندان آسیب دیده اند و قسمتی است که با آن غذا می جویم. پزشکان و متخصصان با عکس گرفتن در این قسمت می توانند ناحیه آسیب دیده را تشخیص دهند.

تاثیر مسواک بر دندان

مسواک زدن یکی از مهم ترین عامل ها برای سالم ماندن و جلو گیری از ترک خوردن دندان است. زمانی که شیرینی نوشابه و غذا میخورید واجب است که مسواک بزنید. زیرا تکه های غذا در لای دندان باقی می ماند و اگر مدت طولانی باقی بماند باکتری تولید می کند بهتر است قبل از بروز مشگلات اقدام به تمیز کردن دندان بکنیم.

مسواک زدن از پوسیدگی دندان و خرابی لثه جلو گیری می کند. اما بیش از حد مسواک زدن هم ضرر هایی را به دنبال دارد. نباید به تندی و سفتی مسواک بزنیم این موضوع باعث فشار به لثه و دندان خواهد شد و در آخر مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد .توصیه می شود در طول روز بیش از 2 بار مسواک نزنید.

هنگامی که نوشابه قهوه چایی و دمنوش می نوشید به دلیل دارا بودن عصاره رنگ باعث زرد شدن دندان ها می شود البته سیگار و قلیان هم بی تاثیر نیست. همه این ها روی یکدیگر جمع می شوند و به مرور زمان موجب زردی و لکه در دندان ها خواهد شد. زمان مسواک زدن باید حدود 2 دقیقه باشد.

ترک خوردن دندان

بهبود دندان ها

برس مسواک باید به اندازه باشد که به راحتی وارد دهان شود. اکثر مسواک هایی که از داروخانه تهیه می کنید برس بزرگی دارند و این برای بسیاری از افراد مشگل است. شما می توانید با مراجعه به پزشکان و دارو خانه ها مسواکی را تهیه کنید که مناسب دهان شما است.

بهتر است بلافاصله بعد ازشام یا ناهار دندان هایتان را مسواک نزنید. زیرا این کار به مینای دندان آسیب می زند و باعث نرم شدن آن ها می شوند. سعی کنید حدود 30 دقیقه تا 1 ساعت بعد از غذا خوردن مسواک بزنید.

متخصصان توصیه کرده اند بعد از مسواک زدن به هیج عنوان از مواد غذایی ترشی جات و موادی که اسید دارند مثل لیمو و مواد چسب ناک مثل گز استفاده نکنید. این کار آسیب جدی به دندان ها می زند. این روش ها برای جلو گیری از ترک خوردن دندان بسیار موثر است.

زیبایی دندان با کامپوزیت

این روز ها کامپوزیت یکی از روش های موثر برای زیبایی دندان ها به کار می رود. کامپوزیت از ماده ای به نام رزین درست شده است درواقع همان ماده ای است که برای پر کردن دندان استفاده می شود. دیگر لازم نیست نگران زردی ترک خوردن دندان و شکستگی یا نا منظم بودن دندان ها باشید. زیرا این روش برای درمان دندان های آسیب دیده است. کامپوزیت یک روش آسان و راحت که می توانید زیبایی را به دندان خود بدهید.

اندازه های کامپوزیت متفاوت است. شما به دلخواه و به سلیقه خودتان اندازه درشت بودن یا ریز بودن دندان یا حتی رنگ آن را می توانید انتخاب کنید. آن دسته افرادی که پوسیدگی دندان خرابی لثه یا شکستگی دارند ابتدا باید پیش یک متخصص این مشگلات را بر طرف کنید. و در اخر برای زیبایی دندان خود اقدام نمایید.

ترک خوردن دندان

کامپوزیت و زیبایی دندان

فرق کامپوزیت با لمینیت در این است که لمینت را نیازی نیست حالت و شکل آن را تغییر بدهیم. شکل و ظاهر دندان به حالت اصلی خود باقی می ماند. اما بعد از مدتی روکش های کامپوزیت به مرور زمان شروع می کند رنگ عوض کردن و دیگر براقی و سفیدی ماه های اول را ندارد. یکی از دلایل پر طرفدار بودن کامپوزیت قیمت مانسبش است.

همچنین کامپوزیت می تواند چند برابر از فشار میوه و غذا را هنگام جوید نسبت به لمینیت تحمل کند. اما اگر فشار بیش از حد باشد و به کاپوزیت ها صدمه بزند  آن ها را دچاره شکستگی کند می توانید به پزشک خود مراجعه و به آسانی ترمیم کنید .

ترک خوردن دندان -مواد شوینده دندان

دندان هایی که جرم دارد تنها با جرم گیر از بین می رود. استفاده از مواد سفید کننده دهان شوی و دیگر محصولات شوینده بیشتر باعث خراب شدن و ترک خوردن دندان و مینای آن می شود. و ممکن است به ساختار آن آسیب بزند. افرادی که از خمیر دندان های مخصوص سیگار استفاده می کنند به زودی باعث از بین بردن مینای دندان و ساییدگی آن ها می شود.

از فواید مسواک و خمیر دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • خوش بو شدن دندان ها
  • خنک شدن دهان
  • احساس سبکی در دندان
  • جلو گیری از جرم و پوسیدگی

برای مشاهده بیشتر و اطلاعات پزشکی کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید