وبلاگ

مکانیسم و طرز کار سمپلر

مکانیسم و طرز کار سمپلر

سمپلرها یکی از مهمترین و پرکاردبرد ترین ابزار آلات مورد استفاده در تمامی بخش های  آزمایشگاه ها می باشند که جهت انتقال حجم کم و مشخص محلول یا مایعاتی  که نیاز به دقت زیاد دارند ، استفاده می شوند.

در این بخش به بیان مکانیسم و طرز کار سمپلر می پردازیم:

 

مکانیسم وطرز کار سمپلر

 

انواع سمپلر:

سمپلرها – میکروپیپت ها  بر اساس حجم محلول ها بر دو نوع سمپلر ثابت برای برداشتن حجم ثابتی از محلولها و سمپلر متغیر برای برداشت حجم های مختلفی از محلول ها می باشند ، همچنین بر اساس دقت و کاربرد به دو دسته تک کاناله و چند کاناله ( مولتی چنل ) گروه بندی می شوند.

 

مکانیسم و طرز کار سمپلر

 

مکانیسم و عملکرد:

سمپلرها عمل جابجایی هوا را به کمک پیستون انجام می دهند، خلایی که در ستون عمودی فلزی و یا سرامیکی و در محفظه ای که هیچ هوایی نمی تواند به آن نفوذ کند، ایجاد می شود. همانطور که پیستون به سمت بالا حرکت می کند، فشاری که پیستون وارد میکند، منجر به ایجاد خلا در فضای خالی پیستون خواهد شد.

مایع اطراف سمپلر به داخل این فضای خلا وارد می شود و در نهایت و در زمان نیاز، آزاد خواهد شد. سمپلرها قادر به برداشت اندازه های دقیق هستند. با این حال، از آنجایی که این میکروپیپت ها، هوا را جابجا می کنند، میزانی بی دقتی به واسطه نوع ماده جابجا شده وجود دارد، چرا که همواره تغییراتی در محیط مورد نظر رخ می دهد، به ویژه با تغییر دمای محیط و تکنیک های مورد استفاده، بی دقتی در اندازه گیری ایجاد خواهد شد.

به همین دلیل است که این دسته ازسمپلرها باید به دقت مورد استفاده قرار بگیرند، نگهداری شوند و کالیبره شوند و استفاده کنندگان باید آموزش دقیقی برای نحوه استفاده از این دستگاه ها ببینند.

 

مکانیسم و طرز کار سمپلر

 

نگهداری و مراقبت:

می توانید همه قسمت های سمپلر را با آب و صابون شستشو داده یا بوسیله ایزوپروپانول آن را ضدعفونی نمائید.

پس از تمیز کردن یا تعویض پیستون ها، با استفاده ازگریس سیلسکون داخل بسته بندی، آنها را حتماً روغن کاری کنید.بعد از تعویض یا تمیز کردن قطعات، حتماً سمپلر را از نظر حجم کنترل نمایید.

پیشنهاد می شود که هر هفته یکبار سطح سمپلر تمیز و ضد عفونی شود، سپس بوسیله پیچاندن قسمت وسط سمپلر، دو قسمت آن را از هم جدا نمائید در داخل سمپلر یک لوله فلزی و یک عدد لاستیک وجود دارد که باید آنها را تمیز و روغن کاری کرده و سپس دو قسمت را توسط پیچاندن به هم وصل کنید.

در صورت عدم کشیده شدن نمونه توسط سمپلر، یک سیم بسیار نازکی که در جعبه سمپلر است را از سوراخ انتهای آن وارد کنید تا اگر چیزی در آن وارد شده خارج گردد. پیشنهاد می شود هر سه یا شش ماه یکبار لاستیک درون سمپلر را عوض نمایید.

لاستیک یدکی در داخل جعبه سمپلر وجود دارد. اندازه لاستیک بستگی به حجمی دارد که توسط سمپلر کشیده می شود. بنابر این هر لاستیکی را نمی توان برای همه سمپلرها مورد استفاده قرار داد.

 

مکانیسم و طرز کار سمپلر

طرز کار:

  1. دکمه را تا اولین مرحله توقف فشار داده و نگه دارید، سر سمپلر را به حالت عمودی تا 3 میلی متر داخل نمونه فرو کنید سپس به اهستگی آن را رها سازید.
  2. انتهای نوک سر سمپلر را با زاویه در کنار ظرفی که می خواهید محلول را در آن بریزید  قرار دهید.
  3. دکمه کنترل را تا دومین توقف فشار داده، بسته بر حجم برداشتی 1 تا 3 ثانبه صبر کنید.
  4. سر سمپلر را با فشار دادن دکمه بیرون انداز ( دکمه شماره 2 ) از سمپلر جدا کرده و دور اندازید.

مکانیسم و طرز کار سمپلر

دیدگاهتان را بنویسید