وبلاگ

کاربرد دیگ روغن داغ

کاربرد دیگ روغن داغ

دیگ روغن داغ یا بویلر روغن داغ (Hot Oil Boiler) دستگاهی است  که برای  انتقال حرارت بین سیال گرما گیرنده (روغن مخصوص حرارتی) و سیال گرما دهنده (گازهای داغ حاصل از احتراق مشعل)  به کار می رود.

در این بخش به بیان  کاربرد دیگ روغن داغ  میپردازیم:

نحوهئکار دگ روغن داغ

 

در این نوع از  دیگ ها با ایجاد سطح انتقال حرارت لازم ، گرمای گازهای حاصل از احتراق مشعل به روغن حرارتی در حال گردش منتقل می گردد و باعث  افزایش دمای آن می شود.

 

 کاربرد دیگ روغن داغ:

دیگ یا بویلر روغن داغ باید به نحوی طراحی و تولید شود که انتقال حرارت در سه پاس کامل حرارتی بین روغن و گازهای حاصل از احتراق صورت گیرد. افزایش سطح انتقال حرارت در هیتر روغن داغ باعث استفاده بیشتر از انرژی و کاهش مصرف سوخت می شود.

همچنین در دیگ های روغن داغ باید حرارت به صورت یکنواخت به روغن حرارتی که  در کویل های حرارتی مارپیچ در حال حرکت و سیرکولاسیون می باشد انتقال یابد.

هرگونه حرارت غیر یکنواخت و بیش از اندازه یا توقف حرکت روغن در مسیر کویل حرارتی باعث  افزایش دمای روغن می شود و در صورتی که دمای روغن به بیش از حداکثر دمای کاری مجاز آن افزایش یابد به سرعت باعث اکسیداسیون روغن و تشکیل لجن یا کک در سیستم و اسیدی شدن روغن می شود که در اصل در فاصله زمانی کوتاهی سیستم را از کار خواهد انداخت.

با توجه به دمای کار بالا در بویلر های روغن داغ رعایت اصول ایمنی در طراحی و ساخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است  و هرگونه بی توجهی به پیچیدگی های فنی و اصول ایمنی آن می تواند باعث ایجاد صدمات جانی و خسارت های مالی زیادی شود .

بویلر روغن داغ بر اساس ظرفیت به صورت تک کویل ، دو کویل یا سه کویل تولید می شود و هر کویل از یک ، دو یا سه نخ لوله در کنار هم تشکیل شده است.

 

کاربرد دیگ روغن داغ

 

د.

دیدگاهتان را بنویسید