وبلاگ

کاربرد مسواک انگشتی

کاربرد مسواک انگشتی

دندان در آوردن یک مرحله طبیعی از زندگی کودک است و از هنگام رویش اولین دندان شیری (حدود شش ماهگی) تمیز نگه داشتن دهان و دندان کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کاربرد مسواک انگشتی

 

چنانچه در زمان رویش دندان‌های شیرخوار علائمی مثل تب ( بالای 38 درجه) دل درد و اسهال بروز نماید، باید تحت معاینه پزشک قرار گیرد. زیرا در هنگام رویش دندان‌ها به طور معمول، احساس خارش سبب می‌شود کودک هر چیز آلوده‌ای را به دهان خود وارد کند که ممکن است سبب بروز علائم مذکور گردد.

برای کمک به رویش دندان‌ها و تمیز نگه داشتن لثه و همچنین بر طرف کردن حس خارش از مسواک انگشتی یا دندانک نرم، تمیز و سرد برای گاز گرفتن استفاده می‌شود.

برای تمیز کردن دهان و دندان‌های کودک زیر 2 سال استفاده از مسواک انگشتی (حداقل دو بار درروز روش) مناسبی است.

کاربرد مسواک انگشتی

 

روش صحیح استفاده از مسواک انگشتی:

ابتدا بهتر است دست‌های خود را قبل از استفاده از مسواک انگشتی با آب و صابون بشویید. سپس شیرخوار را در حالی که سرش به سمت بدن و پاهایش از شما دور است، قرار دهید. برای باز کردن دهان شیرخوار انگشت سبابه خود را به آهستگی به گونه شیرخوار فشار دهید. مسواک انگشتی را روی انگشت اشاره قرار دهید و به آرامی و با حرکات ملایم چرخشی لثه و سطوح دندانی شیرخوار را تمیز کنید.

مسواک انگشتی را بعد از استفاده باید شست و در محلی خشک و به دور از آلودگی قرار دهید.

معمولا موهای این نوع مسواک نرم است تا به لثه کودک صدمه نزند. استفاده از این مسواک‌ها با توجه به طراحی و نحوه استفاده از آن و همچنین کوچک بودن فضای دهان کودک، معمولا هم برای والدین و هم برای کودک راحت‌تر است.

 

کاربرد مسواک انگشتی

 

آیا از خمیردندان برای کودکان زیر دو سال استفاده می‌شود؟

تا دو سالگی از هر گونه خمیر دندان استفاده نکنید. برای سنین بالاتر، کمترین مقدار خمیر دندان مخصوص کودکان (خمیر دندان بدون فلوراید) را روی مسواک قرار دهید و هر یک از دندان‌ها، را از لثه به طرف دندان‌ها، مسواک کنید.

بهتر است هر سه تا چهار ماه یک بار مسواک شیرخوار را تعویض کنید.

والدین باید در هنگام تمیز کردن دندان‌های شیرخوار خود، با هوشیاری تمام به صورت چشمی دندان‌ها را معاینه کنند و در صورت مشاهده هر گونه علائم تغییر رنگ و لکه بر روی دندان به دندانپزشک مراجعه کنند به خصوص طوق دندان‌های پیشین که محل شایع پوسیدگی است و باید با بالا زدن لب شیرخوار بررسی شود.

قابل ذکر است که اولین ملاقات دندانپزشکی شیرخوار باید حدود شش ماهگی تا یک سالگی صورت پذیرد تا معاینه دهان شیرخوار انجام گیرد و کودک با دندانپزشکی آشنا شود.

 

کاربرد مسواک انگشتی

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید