وبلاگ

مکمل ویتامین D در پیشگیری از سرطان تاثیر دارد؟

ویتامین دی

ویتامین D چیست:

ویتامین D مقدار و سطح کلسیم را تنظیم و سلامت استخوان ها را تضمین می کند .کمبود ویتامین D در افراد مبتلا به SCD بسیار شایع و مشکل سلامت استخوان را بیشتر می کند.

ویتامین D از ویتامین های لازم بدن که محلول در چربی و به رشد و استحکام استخوان ها کمک می کند.

این ویتامین از بدن در برابر دیابت ف ام اس، سرطان، بیماری های قلبی و افسردگی مجافظت می کند.

وزن را کاهش و از طریق نور آفتاب توسط پوست جذب شده و گاهی هم از طریق غذاها و داروها تامین می شود.

خواص ویتامین D چیست؟

ویتامین دی دارای خواص متعددی است به شرح مهم ترین آن ها می پردازیم.

تقویت استخوان:

ویتامین D برای تقویت استخوان ها از کودکی تا پیری ضروری است یه جذب کلسیم از غذا کمک و در افراد بالغ از شکستگی استخوان جلوگیری و استخوان را تقویت می کند در کودکان برای جلوگیری از نرمی استخوان و محکم شدن استخوان ضروری است زیرا کمبود این ویتامین باعث پرانتزی شدن پای کودک ، ضعیفی استخوان و کشیدگی زانو می شود.

جلوگیری از بیماری ام اس:

کمبود ویتامین D با بیماری ام اس مرتبط است.

بررسی ویتامین Dکاهش آسیب به چشم ها:

با افزایش سن سوی چشم کم و چشم ها ضعیف می شوند. پیشرفت تاری دید که در مرکز چشم اتفاق می افتد و نمی توانیم روبه رو را واضح ببینیم که سن و ژنتیک و نژاد روی آن تاثیر دارد. وجود ویتامین دی به بهبود بیماری چشم کمک می کند حتی اگر پای ژنتیک وسط باشد البته عواملی مانند سیگار نکشیدن، ورزش کردن، خوردن سبزیجات مخصوصا کلم باعث دید بهتر می شود.

بهبود دیابت:

کمبود ویتامین دی با دیابت نوع 2 مرتبط است  همچنین چربی های اضافه ی بدن با ابتلا به دیابت و کمبود این ویتامین مرتبط هستند.

رفع اپاسم عضله:

ویتامین دی با جذب کلسیم و تقویت بدن باعث عملکرد بهتر بدن شده از جمله دلایل گرفتگی عضله ها به عدم وجود ویتامین دی در بدن است.

کاهش وزن:

ویتامین دی باعث متوقف شدن روند چاقی و تنظیم وزن بدن می شود.

کاهش درد فیبرومیالژیا:

فیبرومیالژیا شامل دردهایی است که افراد مبتلا به آن از دردش شکایت می کنند وجود ویتامین دی باعث کاهش مقدار زیادی از این دردها می شود.

از علائم فیبرومیالژیا می توان به درد و خستگی مزمن عضله ها ، افسردگی و اضطراب هایی که به دلیل این بیماری به وجود می آید اشاره کرد.

کنترل کلسترول بعد از یائسگی:

دریافت ویتامین D به مقدار کافی بیماری قلبی را کاهش و در دوران یائسگی با دریافت مقادیر زیادی از ویتامین دی باعث کاهش دریافت کلسترول بد یا LDL می شود.

کاهش خطر فیبروئید رحم:

این فیبروئید نوعی تومور خوش خیم غیر سرطانی است که در دیواره های رحم به اندازه ی یک گریپ فروت رشد می کنند و بسیار درد ناک و ناراحت کننده است.

که علت این بیماری می تواند ژنتیک و هورمون است که ویتاین دی در کاهش بروز این بیماری نقش بسیار مهمی دارد.

کاهش ابتلا به سرطان روده ی بزرگ:

طی پژوهش های انجام شده افرادی که سطح ویتامین دی بدنشان بالاتر است کم تر دچا سرطان روده ی بزرگ می شوند همچنین از عوامل به وجود آورنده ی سرطان سینه و پروستات جلوگیری می کند و خطر سرطان لوزالمعده را کم و اگر از حد مجاز کم تر شود باعث سکته ی مغزی و قلبی شده و بیماری قلبی را افزایش می دهد.

خرید ویتامین Dکمک به کاهش وزن:

بدن ویتامین دی را به صورت محلول در چربی جذب و ذخیره می کند تا سالم بماند همچنین به جذب کلسیم و سایر مواد مغذی و ذخیره ی انها کمک می کند از جذب مواد مضر شیمیایی مانند هورمون پاراتیروئید جلوگیری و با پوشش سیستم ایمنی از بدن در برابر عفونت ها و ویروس ها و آنفولانزا محافظت می کند.

ویتامین D از طریق خون، اعضا و بافت های درون بدن که گیرنده هایی برای این ویتامین دارند را دریافت می کند.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر:

افراد مسن و سالمندان که دچار کمبود ویتامین دی هستند بیشتر به آلزایمر مبتلا و قدرت حافظه و دقت و عملکرد پایین تری نسبت به  بقیه افراد دارند.

بدن چگونه ویتامین D را جذب می کند؟

از طریق نور خورشید:

  • پوست ویتامین دی را از نور خورشید دریافت و به هورمون سنتز تبدیل می کند توصیه می شود که ویتامین دی را از مواد غذایی تهیه کنید ولی از طریق مکمل های طبیعی نیز قابلیت دریافت دارد.
  • اگر پوستتان از طریق نور خورشید و حمام آفتاب تحریک و یا آسیب پذیر می شود می توانید از مکمل و قرص های حاوی ویتامین d به این ویتامین دسترسی داشته باشید.
  • افرادی که پوست روشن دارند بیشتر از طریق نور آفتاب می توانند ویتامین دی را دریافت کنند افراد با پوست تیره یا اشخاصی که کلاه استفاده می کنند کم تر ویتامین دریافت می کنند
  • همچنین وقتی هوا ابری است و در زمستان جذب از طریق نور آفتاب کم می شود که در این موارد باز به افراد قرص ویتامین دی پیشنهاد می شود.

از طریق غذا:

  • روغن کبد ماهی کاد
  • ساردین
  • سالمون
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی تن
  • شیر
  • خاویار
  • تخم مرغ هایی که ارگانیک هستند
  • قارچ

از طریق مکمل:

جذب ویتامین دی از غذا کمی سخت است از طرفی هم به اندازه ی کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند که در این مواقع توصیه به استفاده از قرص ویتامین دی 2000 و 6000 به صورت روزانه و قطره و کپسول های حاوی روغن نارگیل می شود.

همچنین در کنار ویتامین دی می توانید ویتامین های دیگری مانند A ، E ، K2 مصرف کنید زیرا این ویتامین ها باعث متعادل تر شدن جذب ویتامین دی می شوند و از جذب زیادی آن جلوگیری می کنند.

کاهش وزن از طریق ویتامین D:

  1. آمارها نشان می دهد که 40 درصد جمعیت دنیا ویتامین D را به طور کافی نمی توانند دریافت کنند.
  2. 1 میلیون نفر کمبودی شدید ویتامین دی دارند.
  3. اگر روزانه 4000 ویتامین دی دریافت کنید باعث کاهش وزن می شود افراد چاق چربی های بدنشان باعث زندانی شدن ویتامین در بدن می شود و باعث کاهش سطح آن می شود.

مکمل ویتامین دیمشخصات کمبود ویتامین D:

  • بسیاری از افراد با کمبود ویتامین دی رو به رو هستند ولی خود بی خبر هستند که در بزرگسالان با پوکی استخوان ، استخوان درد، ناتوانی عضله ظاهر می شود
  • در کودکان با نرمی استخوان و مشکل در اسکلت بذن طاهر می شود.
  • از طریق آزمایش سطح ایمن ویتامین در بردن مشخص می شود نام این آزمایش 25- هیدروکسی ویتامین D است.

چه کسانی به کمبود ویتامین D مبتلا می شوند:

  • افراد بالای 50 سال
  • افراد با پوست تیره
  • کسانی که در منزل آفتاب گیر ندارند.
  • اضافه وزن، چاقی، و کسانی که جراحی بای پس معده انجام می دهند.
  • افرادی که دچار حساسیت به شیر یا لاکتوز دارند.
  • افرادی که بیماری کبدی یا گوارشی یا بیماری کرون سلیاک مبتلا هستند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *