تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی در بهبود کیفیت خدمات درمانی

تجهیزات پزشکی بیمارستانی

بررسی سیستماتیک قابلیت اطمینان تجهیزات پزشکی در بهبود کیفیت خدمات درمانی

تجهیزات پزشکی به شدت بر اثربخشی کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی کمک می کند. به طور کلی، هنگامی که موسسات بهداشتی و درمانی دچار خرابی و در دسترس نبودن تجهیزات پزشکی می شوند، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم دچار اختلال می شود. اغلب مشکلات به دلیل کمبود در مدیریت و حفظ وضعیت تجهیزات توسط مسئول تجهیزات پزشکی است.

ارزیابی وضعیت تجهیزات پزشکی، یک فعالیت مهم در طول نگهداری و مدیریت چرخه عمر تجهیزات برای افزایش در دسترس بودن، عملکرد، و ایمنی تجهیزات است. این مطالعه با هدف انجام یک بررسی سیستماتیک در استخراج و دسته بندی پارامترهای ورودی اعمال شده در ارزیابی وضعیت تجهیزات پزشکی می باشد. این بررسی موفق به طبقه‌بندی هشت دسته از ویژگی‌های قابلیت اطمینان تجهیزات پزشکی شد، که شامل ویژگی‌های تجهیزات، عملکرد، نیاز به تعمیر و نگهداری، عملکرد، ریسک و ایمنی، در دسترس بودن و آمادگی، استفاده و هزینه می باشد.

به کارگیری هشت ویژگی استخراج شده از سیستم مدیریت نگهداری دارایی های کامپیوتری به مهندسان بالینی در ارزیابی قابلیت اطمینان تجهیزات پزشکی مورد استفاده در مؤسسه مراقبت های بهداشتی کمک می کند. ارزیابی قابلیت اطمینان انجام شده در این هشت ویژگی به مهندسان بالینی در اجرای یک اقدام تعمیر و نگهداری استراتژیک کمک خواهد کرد، که می تواند در دسترس بودن تجهیزات را افزایش دهد، عملکرد را حفظ کند، منابع را بهینه سازی کند، و در نهایت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی موثر به جامعه کمک کند. در نهایت توصیه هایی برای کارهای آینده در پایان این تحقیق ارائه می شود.

انواع تجهیزات پزشکی بیمارستانی

تجهیزات پزشکی مختلف

مقدمه

پیشرفت روزافزون تجهیزات پزشکی سلامت فرد و جامعه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است. این پیشرفت، بقای خود را در مواجهه با بیماری یا جراحت بهبود بخشیده و کیفیت زندگی بیماران را از طریق تشخیص و نتایج درمانی بهبود یافته به میزان زیادی افزایش داده است. مدیریت دارایی ها و امکانات یکی از ویژگی های مهم در تضمین تداوم فعالیت های تجاری اولیه و پشتیبانی در خدمات مراقبت های بهداشتی است. ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی به جوامع بدون اجرای مدیریت موثر به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می گیرد.

تجهیزات پزشکی دارایی بسیار مهمی است که به طور قابل توجهی به اثربخشی و ارتقای کیفیت خدمات مراقبت های بهداشتی کمک می کند. از آنجایی که تجهیزات پزشکی به خدمات مختلف در بخش مراقبت های بهداشتی کمک می کند، نماینده مدیریت، مانند مهندسان بالینی، باید با انجام کارهایی مانند تعمیر و نگهداری در طول چرخه عمر تجهیزات، تجهیزات پزشکی را نظارت و نگهداری کنند. مدیریت نگهداری تجهیزات پزشکی برای اطمینان از عملکرد دستگاه مطابق با مشخصات سازنده برای تضمین ایمنی بیماران و کاربران بسیار مهم است.

خرابی تجهیزات پزشکی ممکن است بر اثربخشی خدمات مراقبت های بهداشتی تأثیر بگذارد و باعث آسیب شدید به بیماران شود. بطور خلاصه عوامل مؤثر عبارتند از مدیریت، منابع، بانک اطلاعات، خدمات، بازرسی، آموزش و کنترل کیفیت. ارزیابی عملکرد یکی از فعالیت هایی است که می تواند به طور منظم در طول مرحله نگهداری و تعمیر انجام شود تا وضعیت واقعی تجهیزات پزشکی مشخص شود. اجرای ارزیابی نیاز به اطلاعاتی در مورد ویژگی های تجهیزات پزشکی برای تولید خروجی مورد انتظار دارد.

خروجی مورد انتظار به مدیریت مراقبت های بهداشتی یا مهندسین بالینی در اتخاذ تصمیمات اساسی در مورد شیوه های مدیریت تعمیر و نگهداری برای افزایش قابلیت اطمینان و در دسترس بودن تجهیزات پزشکی کمک می کند. پارامترهای شناسایی شده به مدیریت جامع و استراتژیک تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی کمک می کند که سه عنصر اصلی نگهداری پیشگیرانه (PM)، تعمیر و نگهداری اصلاحی (CM) و طرح جایگزینی (RP) را پوشش می دهد.

ویژگی های تجهیزات

ویژگی های تجهیزات شامل چندین ویژگی است که برای تجهیزات طراحی شده است و از زمان تولید واحد وجود دارد. یکی از پارامترهای مورد استفاده برای ارزیابی وضعیت تجهیزات پزشکی، سن است. سن تجهیزات نشان دهنده وضعیت کلی تجهیزات است. این به این دلیل است که تجهیزات معمولاً در سنین پایین عملکرد خوبی دارند و خرابی های کمتری مشاهده می شود. با افزایش سن، تجهیزات فرسوده وخراب می شوند. خدمات در دسترس بودن تجهیزات پزشکی شامل گارانتی، مستندات، آموزش و قطعات یدکی باید وجود داشته باشد.

تجهیزات بیمارستانی

تجهیزات مراکز درمانی

عملکرد

عملکرد تجهیزات در اینجا به معنی استفاده مورد نظر از تجهیزات در ارائه خدمات بهداشتی است. عملکرد تجهیزات به چندین شکل از خدمات از جمله حمایت از زندگی، درمانی، تشخیصی، تحلیلی و متفرقه تقسیم می شود.

نیاز به تعمیر و نگهداری

الزامات تعمیر و نگهداری شامل فعالیت ها و وظایفی است تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات پزشکی از نظر عملکرد و شرایط فیزیکی در شرایط مورد انتظار قرار دارند. پیچیدگی انجام مراحل نگهداری در بین انواع تجهیزات متفاوت است. تعمیر و نگهداری، سرویس یا بازسازی این تجهیزات به یک فرد ماهر نیاز دارد تا قطعه جایگزین یا معیوب را جدا و جایگزین کند. این روش نیز زمان بر است. بنابراین، اگر عملکرد تعمیر و نگهداری به طور ناکارآمد انجام شود، تجهیزات می تواند برای مدت طولانی در دسترس نباشد.

کارآیی

قابلیت اطمینان تجهیزات پزشکی به شدت به عملکردی بستگی دارد که می توان از بازده و زمان به کارگیری آن اندازه گیری کرد. اثربخشی تجهیزات را می توان از طریق استفاده و عمر مفید آن ها متوجه شد. عملکرد تجهیزات پزشکی باید یک نظارت حیاتی و تضمین شده توسط سازنده باشد. عملکرد عالی تجهیزات پزشکی می تواند وقفه خدمات مراقبت های بهداشتی به مردم را کاهش دهد.

ریسک و ایمنی

در ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی مانند تشخیص و درمان، بیماران و پزشکان باید بدون قرار گرفتن در معرض هر گونه خطری که ممکن است باعث آسیب شدید شود، ایمن نگه داشته شوند. خطر و ایمنی تجهیزات را می توان با مطالعه جنبه های خرابی پیش بینی کرد. باید در صورت بروز هرگونه حادثه ای که مربوط به استفاده از تجهیزات پزشکی باشد، با دستور به کاربر برای توقف فوری استفاده از تجهیزات برای جلوگیری از خطرات احتمالی بیشتر برای پزشکان و بیماران، فراخوان ها و هشدار خطرات را صادر کرد. علاوه بر این، ممکن است خطراتی در هنگام سوء استفاده، تشخیص اشتباه، درمان نامناسب یا خطا توسط اپراتور ایجاد شود. همچنین ممکن است خطرات ناشی از عملکرد تجهیزات پزشکی وجود داشته باشد.

در دسترس بودن و آمادگی

در دسترس بودن و آماده بودن تجهیزات پزشکی برای اطمینان از اینکه خدمات مراقبت های بهداشتی به بیماران می تواند بدون مصالحه ارائه شود، حیاتی است. این دسته شامل گزینه ها و واحدهای پشتیبان، اهمیت دستگاه و مقبولیت کاربر است. خرابی تجهیزات به دلیل فرسودگی و عوامل طبیعی اجتناب ناپذیر است.  همچنین کهولت تجهیزات ممکن است در اثربخشی خدمات مراقبت های بهداشتی اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، اهمیت خدمات مراقبت های بهداشتی باعث می شود که تجهیزات به دلیل شرایط اجتناب ناپذیر به یک ضرورت حیاتی تبدیل شود. بنابراین، واحدهای جایگزین باید برای مواقع بحرانی آماده باشند.

محل

سطح بهره‌برداری می‌تواند تحت‌تاثیر مکان تجهیزات و موقعیتی که از تجهیزات برای ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی به عموم استفاده می‌شود، تأثیر بگذارد. تعداد دفعات استفاده و چرخش تجهیزات پزشکی بسته به نوع و فعالیت خدمات مراقبت های بهداشتی ارائه شده به بیماران، مانند بیهوشی، سالن های عمل و غیره، فاکتورهای مهمی هستند. علاوه بر این، بسته به وضعیت خدمات بهداشتی، ممکن است تجهیزات به طور گسترده یا بندرت مورد استفاده قرار گیرند.

هزینه

هزینه یکی از جنبه های حیاتی در مدیریت فعالیت های نگهداری و تعویض تجهیزات پزشکی است. کاهش هزینه ها امر بسیار مهمی است. هزینه های عملیاتی باید کمتر از بودجه تخصیص یافته باشد. هزینه های تعمیر و نگهداری نباید بیش از 25 درصد هزینه تجهیزات پزشکی خریداری شده در 3 سال اخیر باشد. همچنین هزینه CM باید بین 3 تا 5 درصد قیمت تجهیزات پزشکی خریداری شده باشد.

هزینه های نگهداری را می توان از طریق مدیریت نگهداری موثر کاهش داد. خرابی های مکرر نه تنها منجر به انجام وظایف تعمیر و نگهداری بیش از حد و اختلال در خدمات مراقبت های بهداشتی می شود، بلکه هزینه های اضافی نیز به همراه دارد. هنگامی که تجهیزات نیاز به عملیات تعمیر و نگهداری بالایی دارند و هزینه تحمیل شده به حدود مشخص رسیده است، تجهیزات دیگر قابل اعتماد و مناسب برای استفاده نیستند. این وضعیت به عنوان فراتر از تعمیر اقتصادی شناخته می شود.

تجهیزات مختلف مراکز بهداشتی و درمانی

تجهیزات مختلف مراکز درمانی

نتیجه

از آنجایی که تعداد زیادی از تجهیزات پزشکی با عملکردهای متعدد در موسسات مراقبت های بهداشتی استفاده می شود، تجهیزات باید نظارت و نگهداری شوند تا سطح عملکرد و ایمنی حفظ شود. با این حال، اگر ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی با مشکلات متعددی در رابطه با ناکافی بودن پرسنل شایسته و منابع موجود، مانند قطعات جایگزین و بودجه مواجه شود، مدیریت نگهداری می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، هزینه های اولیه و هزینه های عملیاتی دو دسته از منابع مالی مورد نیاز در نگهداری تجهیزات پزشکی هستند. هزینه های تعمیر و نگهداری بخش قابل توجهی از کل سیستم مراقبت های بهداشتی را شامل می شود که 15 تا 60 درصد از کل هزینه را به خود اختصاص می دهد.

نگهداری نادرست ممکن است بر عملکرد و ایمنی تأثیر بگذارد که تأثیر قابل توجهی بر هزینه های مؤسسات مراقبت های بهداشتی دارد. همچنین انجام مدیریت تعمیر و نگهداری موثر در طول 2 سال، در دسترس بودن تجهیزات را بهبود می بخشد و هزینه های عملیاتی را که بیش از یک میلیون دلار است به حداقل می رساند. سیستم موجودی رایانه ای به مدیریت مراقبت های بهداشتی در مدیریت تجهیزات و فعالیت های تعمیر و نگهداری به طور قابل توجهی کمک می کند.

نتیجه کلی این است که موسسات بهداشتی قادر به بهینه سازی هزینه نگهداری، بهبود فعالیت نظارت، مدیریت فعالیت های تعمیر و نگهداری با نیروی کار و منابع موجود، اولویت بندی PM و CM، ارزیابی طول عمر واقعی تجهیزات برای این منظور هستند. طرح جایگزینی یا RP، انتخاب بهترین استراتژی مدیریت نگهداری بر اساس وضعیت موجود با مراجعه به شاخص خروجی را انجام می دهد.

برای دیدن تجهیزات پزشکی مانند یو پی اس دندانپزشکی 10KVA مناسب برای 5 الی 6 یونیت و کمپرسور می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید