وبلاگ

چای بهتر است یا قهوه

قهوه یا چای

قهوه یا چای:

قهوه یا چای! از بزرگ ترین نبردهای بین طرفداران این نوشیدنی محبوب و پر طرفدار است

کافئین اثرات مثبت و منفی روی سلامت انسان دارد که در نوشیدنی مورد علاقه ی مردم چای و قهوه یافت می شود که میزان تاثیرگذاری کافئین به روش آماده سازی ، زمان دم کردن و مقدار مصرف آن بستگی دارد.

مقدار مناسب کافئین برای بدن در قهوه یا چای:

کافئین مناسب برای بدن روزانه 400 میلی گرم است که کافئین چای کمتر از قهوه است.

چای سرشار از تیانین و کافئین کمتر است که مصرف هر دوی آن ها یعنی تیانین و کافئین موجب حفظ هوشیاری و تمرکز و توجه می شود.

هردو نوشیدنی باعث لکه در روی دندان می شود رنگدانه های موجود در چای تاثیر زیادتری از قهوه روی دندان دارد.

جایگاه قهوه:

بعد ار نفت دومین حجم معاملات جهانی اختصاص داده می شود به قهوه یک فنجان قهوه گرم صبحی دل انگیزی را برای شما به ارمغان می آورد.

چای :

چای از نوشیدنی های لذت بخشی است که به صورت اصلی و گیاهی تولید می شود.

چای اصل یا واقعی از برگ گیاه چای تولید می شود و چای گیاهی از انواع گیاه ها و گل ها ، ریشه های هزاران گیاه و ادویه ها تولید می شود. چای در مقابله قهوه دارای طعم های گسترده و متنوعی است.

چای یا قهوهمقایسه ی مصرف قهوه یا چای:

تحقیقات نشان داده که در کشور عزیزمان به ازای هر 1 فنجان قهوه 9 فنجان چای مصرف می شود که در جهان 1 به 3 است که در سطح جهان چایی سه برابر طرفدار دارد.

پس به بررسی مزایای این دو نوشیدنی می پردازیم

مزایای چای برای سلامتی

دفع رادیکال های آزاد:

رادیکال های آزاد به ترکیباتی گفته می شود که باعث به وجود آمدن بیماری های قلبی و عروقی و سرطان می شود چین و چروک و خطوط پوستی و خشکی پوست را زیاد می کند.

عامل ایجاد رادیکال های آزاد:
  • قرار گرفتن در برابر مواد شیمیایی خطرناک
  • مصرف الکل و سیگار
  • رژیم های نا سالم
  • آلودگی محیط زیست
  • آنتی اکسیدان چای باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود و سلول های تخریب شده را نوسازی می کنند هچنین پلی فنول ها و تانن ها و کاتچین را دارا می باشد.

سلامت قلب:

خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری قلبی را کاهش داده و باعث کاهش فشارخون بالا و التهاب عروق خونی و مانع از ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

سلامت مغز:

سلامت مغز را باعث و ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد افرادی که در روز چند فنجان چای مصرف می کنند کم تر دچار اختلالات روانی می شوند.

سلامت گوارشی:

ناراحتی معده را کم و حالت تهوع و بیماری گوارشی را کاهش می دهد. باکتری های سالم روده را تقویت و باعث نابودی باکتری های ناسالم که باعث زخم معده و سالمونلا می شود. ضد اسهال بوده و حرکات روده را تنظیم می کند چای زنجبیل مانع از احساس تهوع می شود.

قهوه و چایپیشگیری از سرطان:

برای سرطان پروستات ، سینه ، پوست مفید است زیرا باعث مهار شدن تومورها و سلول های سرطانی می شود.

کاهش وزن:

سرعت کاهش وزن را زیاد می کند چای سبز در حوزه ی کاهش وزن شناخته شده است و چای سیاه دارای EGCG که در لاغری موثر است و بدن را ترغیب به کاهش ذخیره چربی و کاتچین آن باعث افزایش دمای بدن و چربی سوزی سریع می شود.

افزایش انرژی:

چای سیاه سطح انرژی را تقویت و بدن را پرانرژی می کند حاوی L-theanine (اسید آمینه) که باعث انقباض زودتر کافئین می شود و تقویت انرژی بیشتر و پایدارتر می شود.

تقویت سیستم ایمنی:

انواع ویتامین و پروتئین ها را داراست که باعث تولید گلبول سفید خون و ایمنی بدن در برابر ویروس ها می شود.

کاهش گلودرد با ترکیبات تسکین دهنده ، چای اکالیپتوس باعث بهبود تنفس با استفاده از بین بردن مخاطی که در راه های هوایی سد می شوند.

معایب چای برای سلامتی:

  • چای هایی که کافئین دارند باعث بروز حساسیت و بروز واکنش در بدن می شوند.
  • نوشیدن زیاد چای باعث سرگیجه ، حالت تهوع ، ضربان قلب نامنظم می شود.
  • چاسی سیاه دارای تانن که در شراب و شکلات نیز یافت می شود و باعث جذب آهن و نوشیدن آن بعد از غذا 62 درصد جذب آهن را کاهش می دهد.
ساخت قهوه:

از دانه های گیاه قهوه  ساخته که طعم و مزه ی مطبوع تری دارد حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به پیشگیری از دیابت و بیماری قلبی کمک می کند. افزایش شکر به قهوه فواید آن را از بین می برد.

مزایای قهوه برای سلامتی

کافئین بیشتری دارد:

کافئین قهوه نسبت به چای بیشتر است پس برای افزایش انرژی بدن بسیار مناسب تر است. یک فنجان قهوه 200 میلی گرم کافئین دارد که چای سیاه 60 میلی گرم، چای سبز 36 میلی گرم ، چای سفید 25 میلی گرم کافئین دارد چای گیاهی فاقد کافئین است.

جلوگیری از مرگ زودرس:

خطر سرطان را کاهش داده و نوشیدن 3 فنجان قهوه در روز باعث کاهش خطر بیماری قلبی و عصبی و خودکشی می شود. ریسک ابتلا به سرطان مخاط رحم و سرطان پوست غیر ملانومی را کم می کند.

کافئین چایمضرات قهوه برای سلامتی

حساسیت کافئین:

کافئین محرکی است که باعث هیجان و اضطراب و افزایش فشارخون می شود و با بیماری های قلبی رابطه دارد.

افزایش کلسترول:

قهوه ی اسپرسو مواد طبیعی دارد که کلسترول بد را به کلسترول LDL افزایش می دهد.

اسیدی تر از چای است:

قهوه ترکیبات اسیدی بیشتری نسبت به چای دارد و ناراحتی معده و مشکلات گوارشی به بار می آورد.

آیا یکی از دو نوشیدنی برای فرد بهتر و مفیدتر است؟

پاسخ به این سوال کار دشواری است زیرا دارای مواد تشکیل دهنده ی متفاوتی هستند که برای بدن مفید است.

نوشیدن بیشتر از یک فنجان چای باعث تجمع کمتر کلسیم در شریان هایی که خون را به قلب می رسانند می شود که تجمع کلسیم منجر به بیماری قلبی می شود قهوه اثری بر بیماری قلبی ندارد.

نظر متخصصان:

مصرف بیش از حد هر یک از این نوشیدنی ها آنتی اکسیدان ها را متاثر کرده که برای سلامتی مضر است علاوه بر این مقدار قندی هم که به نوشیدنی اضافه می شود باعث مضرتر شدن این نوشیدنی ها می شود.

شیر در چای یا قهوه میزان کلسیم شیر را از بین می برد.

چای انتخابی مناسب تری نسبت به قهوه است ولی در مصرف آن زیاده روی نکنید روزانه بیشتر از 2 فنجان چای برای سلامتی مضر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *