وبلاگ-اخبار

امتناع از مصرف داروهای استاتین در میان بیماران قلبی عروقی

روش مصرف داروهای استاتین

توضیح اجمالی برای مصرف داروهای استاتین دار

این مقاله نشان می دهد که بیش از 20 درصد از بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بودند، از مصرف داروهای استاتین امتناع کردند. احتمال پذیرش درمان با استاتین برای زنان کمتر از مردان می باشد، زنان حدود 20 درصد بیشتر از مردان احتمال دارد در اولین پیشنهاد پزشک خود از درمان با این روش امتناع کنند و حدود 50 درصد بیشتر از مردان احتمال دارد که هرگز درمان با استاتین را نپذیرند.

بر اساس گزارش های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، علت اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا بیماری های قلبی می باشد. این بیماری در هر 34 ثانیه در ایالات متحده یک نفر را می کشد. محققان بیمارستان بریگهام و زنان در یک تحقیق جدید، برای اولین بار به بررسی جمعیت بیماران قلبی عروقی مبتنی بر عدم پذیرش توصیه های درمان با استاتین پرداختند.

مطالعه ی آن ها نشان داد که بیش از 20 درصد از بیمارانی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی عروقی بودند، از روش درمان با  مصرف داروهای استاتین خودداری کردند. در این مطالعه، محققان متوجه شدند که زنان بیش از 20 درصد بیشتر از مردان از شروع درمان با مصرف داروهای استاتین امتناع می کنند، و این موضوع آن ها را متعجب کرد. همچنین احتمال این که زنان هرگز این توصیه درمانی را نپذیرند

حدود 50 درصد بیشتر از مردان است. تحقیقات نشان داد بیمارانی که از درمان با مصرف داروهای استاتین امتناع کردند، سطح کلسترول LDL (“بد”) بالاتری داشتند که موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شد. نتایج مربوط به این تحقیق در JAMA Network Open به انتشار رسید.

نحوه مصرف داروهای استاتین

توضیحات داروهای استاتین

دکتر الکس تورچین، دانشیار دانشکده ی پزشکی هاروارد و مدیر کیفیت در بخش غدد درون ریز، دیابت و فشار خون بالا در بریگهام، می گوید: نتایج تحقیقات ما تعداد بالای بیمارانی که از مصرف داروهای استاتین خودداری می کنند را نشان می دهد که این تعداد نگران کننده بوده و پزشکان برای فهمیدن علت آن باید با بیماران خود صحبت کنند. ما باید از ترجیحات بیماران آگاهی داشته باشیم که بتوانیم آن ها را بهتر درک کنیم و مراقبت های خود را به صورت بیمار محور ارئه دهیم.

زمانی که دکتر تورچین متوجه شد که تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کلسترول بالا، مانند بیماران دیابتی، از توصیه مصرف داروهای مفیدی مانند مصرف داروهای استاتین که موجب کاهش کلسترول و خطر حمله قلبی و سکته مغزی می شود، امتناع می کنند، سیستمی را توسعه داد که با آنالیز متن یادداشت های ارائه شده توسط خدمات بهداشتی، این موضوع را از نزدیک و دقیق تر مطالعه کند.

این مطالعه بر روی بیماران پرخطری از جمله مبتلایان به بیماری عروق کرونر یا بیماری های عروقی، دیابت، کلسترول بالا یا سکته مغزی متمرکز بود. پزشکان برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و کاهش سطح کلسترول، به همه ی بیماران مصرف داروهای استاتین را توصیه کردند. این مطالعه دارای جامعه آماری بیش از 24000 بیمار بوده که در تاریخ 1 ژانویه 2000 تا 31 دسامبر 2018 در Mass General Brigham، ویزیت شدند.

دکتر تورچین گفت: حتی از بین بیماران مبتلا به بیماری های پرخطر، تعدادی زیادی از افراد توصیه درمان با استاتین را نپذیرفتند. این تحقیق نشان داد، از بین بیمارانی که درمان با داروی استاتین به آن ها توصیه می شد، حدود دو سوم از بیماران درنهایت آن را امتحان کردند، در حالی که حدود یک سوم آن ها هرگز این دارو را امتحان نکردند. بیمارانی که در این تحقیق ابتدا از مصرف داروهای استاتین اجتناب کردند نسبت به آن هایی که از همان ابتدا مصرف این دارو را پذیرفتن، زمانی حدود سه برابر بیشتر طول کشید تا سطح کلسترول LDL خود را به پایین تر از 100 کاهش دهند.

با این حال، نرخ  بالای عدم پذیرش توصیه مصرف داروهای استاتین درمانی توسط زنان نسبت به مردان، بزرگ ترین شگفتی برای محققان در این مطالعه بود. دکتر تورچین و همکارانش نمی دانند که آیا این تصور غلط که بیماری قلبی عروقی مردان را بیشتر از زنان تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند دلیل این امر باشد یا خیر، اما آن ها تصمیم دارند در مورد دلیل اصلی این نتایج بیشتر تحقیق کنند.

دکتر تورچین گفت: درنهایت، ما باید در مورد دلیل عدم پذیرش مصرف داروهای استاتین درمانی با جزئیات بیشتر با بیماران خود صحبت کنیم. او همچنان در حال بررسی تاثیر امتناع از مصرف داروهای استاتین بر نتایجی که برای بیماران اهمیت بیشتری دارد، مانند حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ می باشد. او گفت: من فکر می کنم مردم پزشکی مدرن را در افزایش طول عمر افراد و کیفیت زندگی خود دست کم می گیرند، و نمی دانند داروها می توانند نقش موثری در این زمینه داشته باشند.

نتیجه مصرف داروهای استاتین

نتیجه مصرف داروهای استاتین در درمان بیماران

 

دیدگاهتان را بنویسید